Το πόδι μας ( άκρο πόδα ) είναι ένα από τα σημαντικότερα όργανα του ανθρώπινου σώματος.
Ο συνδυασμός των πάνω από 30 οστών σε συνεργασία με τους τενόντες, τους μύες και τα νεύρα δημιουργούν ιδιοδεκτικότητα  και ανάλογες δυνάμεις που ισορροπεί το σώμα μας σε μια μικρή επιφάνεια που λέγεται πέλμα!
Το πέλμα λοιπόν καλείται να στηρίξει όλο το βάρος συμμετρικά και να κρατήσει τόσο τους κάθετους άξονες της ποδοκνημικής άρθρωσης σε συνδυασμό με τους μύες του μηρού όσο και τους άξονες του γόνατος και κατ΄επέκταση του ισχίου.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη σωστή θέση του ποδιού είναι η παθήσεις όπως :

-Βλαισοποδία (πλατυποδία) δεν υπάρχει ποδική καμάρα κατά την φόρτιση με βλαισότητα
-Ραιβοϊπποποδία (κοιλοποδία) έντονη ποδική καμάρα, τα φορτία ασκούνται εξωτερικά του πέλματος με ραιβότητα
-Βλαισογωνία ( Valgus )
-Ραιβογωνία   ( Varus )
-Έξω /Έσω στροφή του ποδιού κατά τη βάδιση
- Ανισοσκελία
Όλα τα παραπάνω μπορούν να εξεταστούν μέσω πελματογραφήματος να διαγνωστούν και να αντιμετωπιστούν συντηρητικά .
Τα ορθωτικά πέλματα στοχεύουν στη διόρθωση τυχόν ανατομικών στρεβλώσεων/ δυσλειτουργιών, με συνέπεια την ορθή μηχανική στήριξη του ποδιού και κατ’επέκταση ολόκληρου του σώματος.


Ο εξεταστής γνωρίζοντας τις παθήσεις του άκρου πόδα έχει στα χέρια του ένα πολύ σημαντικό εργαλείο και σε συνδυασμό με τον ορθωτικό κατασκευάζει το κατάλληλο πέλμα για κάθε περίπτωση.
Σημαντικό είναι να διαγνώσουμε τέτοιες παθήσεις σε σχετικά μικρή ηλικία για να αποτρέψουμε φθορές στις αρθρώσεις και στην σπονδυλική στήλη.
Οι πιέσεις που ασκούνται κυρίως στα γόνατα επιβαρύνουν τους μηνίσκους , την επιγονατίδα την άρθρωση του γόνατος και ομάδες μυών που καλούνται να στηρίξουν τις δυνάμεις που ασκούνται κατά τη βάδιση ή το τρέξιμο.
Πράγματι η βάση, το πόδι μας δηλαδή, είναι η αρχή της ορθής μηχανικής στήριξης του κάτω άκρου και κατά συνέπεια η συνέχεια της λεκάνης και της σπονδυλικής στήλης.

Τι σημαίνει αυτό;

Η έντονη βλαισότητα – βλαισογωνία (Valgus) του ενός ποδιού έχει συνέπεια στην δημιουργία ανισοσκελίας με αποτέλεσμα τη μεταφορά του οριζόντιου άξονα της λεκάνης και την κατανομή άνισων φορτίων στο ένα σκέλος, δημιουργώντας ταυτόχρονα μια <τεχνητή > σκολίωση.

Κάτι τέτοιο δημιουργεί προβλήματα στο γόνατο τα ισχία και στην οσφυϊκή χώρα με αποτέλεσμα να παρουσιαστούν φθορές με την πάροδο του χρόνου, ειδικά εάν το άτομο είναι υπέρβαρο.








Πως μπορούμε να διορθώσουμε συντηρητικά με ορθωτικό βοήθημα την βλαισοποδία ;

Η διάγνωση μέσω της τρισδιάστατης απεικόνισης με φορτίο και χωρίς φορτίο μας δείχνει το μέγεθος της βλαισότητας και επεμβαίνουμε με το ορθωτικό πέλμα για να διορθώσουμε τον κάθετο άξονα.
Έτσι κατασκευάζουμε ένα πέλμα με ανάσπαση έσω χείλους στην περίπτωση της βλαισοποδίας ή ένα πέλμα με ανάσπαση έξω χείλους σε περίπτωση της ραιβοποδίας.
Εάν παρουσιάζεται ανισοσκελία λόγω κατάγματος ή εκ΄γενετής γίνεται ανύψωση του ενός από τα πέλματα έως και 2 εκατοστά .
Σε μεγαλύτερη ανισοσκελία προτείνεται η κατασκευή ειδικού ορθοπεδικού υποδήματος.
Στο εξατομικευμένο πέλμα λαμβάνεται υπόψη το σωματικό βάρος, η ποδική καμάρα και τυχόν άλλες ιδιαιτερότητες του ποδιού για να πετύχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα.
Εκτός από το ορθοτικό βοήθημα μπορούμε να υποστηρίξουμε τα κάτω άκρα με ασκήσεις ενδυνάμωσης και διατάσεις:
  • Ενδυνάμωση τετρακεφάλων και κυρίως του έσω πλατύ
  • Ενδυνάμωση απαγωγών και γλουτιαίων
  • Ενδυνάμωση του οπίσθιου μηριαίου
  • Διατάσεις προσαγωγών και ισχυοκνημιαίου
  • Διατάσεις γαστροκνημίου, υποκνημίδιου και μπρόσθιου κνημιαίου
  • Ασκήσεις ιδιοδεκτικότητας ποδοκνημικής
 
Μην ξεχνάμε πως για πολλούς η βλαισογωνία δημιουργείται λόγω κληρονομικών παραγόντων.